Francesc Graus i Eduard Vieta al rànquing dels millors investigadors del món

D’esquerra a dreta, Francesc Graus, Eduard Tolosa, Jordi Bruix, Jordi Bladé, Eduard Vieta, Elias Campo, Josep Maria Llovet i Josep Dalmau.

Dos investigadors de l’Institut de Neurociències figuren en la llista dels científics més influents del món publicada per Clarivate Analytics —empresa capdavantera en el sector de la innovació— que identifica els experts que lideren els treballs amb major impacte científic internacional en diverses àrees d’estudi.

Els Highly Cited Researchers de Clarivate Analytics —l’antiga branca dedicada a la Propietat Intelectual i Ciència de l’agència Thomson Reuters— és una de les classificacions més reputades entre la comunitat acadèmica i científica internacionals. A la llista hi apareixen els 3.300 noms més rellevants del món en 21 camps de la ciència i les ciències socials, que van des de la medicina clínic i les neurociències, fins a l’agricultura, l’economia o el medi ambient. D’aquests, 60 són investigadors que treballen a institucions espanyoles.

En la seva elaboració, els experts en bibliometria de Clarivate Analytics han analitzat els articles científics que estan entre l’1% dels més citats per camp i any al Web of Science (els Highly Cited Papers). Aquest any s’han tingut en compte 130.000 articles de 900 institucions d’arreu del món. Aquesta classificació internacional és també un component clau de molts rànquings de gran projecció mundial en el món universitàri, con ara l’Academic Ranking of World Universities (ARWU), més conegut com a rànquing de Xangai.

Els investigadors més influents de 2017 de l’Institut de Neurociències

Francesc Graus és cap del servei de Neurologia de l’Hospital Clínic, investigador de l’equip de Neuroimmunologia clínica i experimental de l’IDIBAPS i professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut i de l’Institut de Neurociències de la UB. Expert de projecció internacional en l’àmbit d’estudi de la immunopatogènesi de les malalties neurològiques paraneoplàsiques, centra la seva activitat clínica en el diagnòstic i tractament dels tumors cerebrals, en especial dels gliomes (astrocitoma, oligodendroglioma y glioblastoma) i les complicacions neurològiques derivades del càncer. Membre fundador i antic president de l’Associació Europea de Neurooncologia (EANO), és el principal inventor d’una patent —els drets de la qual han estat adquirits per l’empresa alemanya Euroimmun AG— per diagnosticar, pronosticar i tractar pacients amb una malaltia autoimmune associada a processos neurodegeneratius i d’alteració de la son. Aquesta patent, desenvolupada en col·laboració amb el professor Josep Dalmau (UB-Clínic-IDIBAPS), es basa en la detecció —per inmunocitoquímica de cèl.lules transfectades— de la presència d’anticossos generats contra la proteïna neuronal IGLON5.

Eduard Vieta és el cap del Servei de Psiquiatria i Psicologia de l’Hospital Clínic de Barcelona i del grup de Trastorn Bipolar de l’IDIBAPS i és professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut i de l’Institut de Neurociències de la UB. És director científic del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de Salut Mental (CIBERSAM) i ha centrat l’activitat investigadora en l’estudi de les causes i el tractament farmacològic i psicològic del trastorn bipolar. La seva unitat és una referència mundial en l’atenció clínica, la recerca i la docència sobre el trastorn bipolar. Destaquen les contribucions per identificar disfuncions neurocognitives i el seu tractament en el trastorn bipolar i constatar l’eficàcia de la psicoeducació i impulsar el desenvolupament clínic de nous tractaments farmacològics per abordar aquesta patologia. Considerat el psiquiatre de millor reputació d’Espanya (Monitor sanitari 2014), ha estat assessor de la presidència europea en recerca en neurociència, professor convidat de la Universitat de Harvard (Estats Units) i doctor honoris causa per la Universitat de València. Enguany ha estat designat el millor investigador de l’any per la Federació Mundial de Societats de Psiquiatria Biològica (WFSBP) en la categoria de recerca.

L’article destaca un total de nou investigadors de l’Hospital Clínic-IDIBAPS i de la Universitat de Barcelona: Rosa Maria Lamuela, Josep Maria Haro, Jordi Bruix, Elias Campo, Josep Dalmau, Francesc Graus, Josep Maria Llovet, Eduard Tolosa i Eduard Vieta.