Jornada sobre l’ictus a la Casa Elizalde

La investigadora Esther Pérez, de l’Institut de Neurociències, va impartir el dimecres 8 de març una conferència en marc del taller «Malalties que afecten el cervell». En la sessió es va parlar de l’ictus, la principal causa de mort entre les dones a l’Estat espanyol i que afecta 12.300 persones cada any a Catalunya.

La xerrada va versar sobre els orígens i les conseqüències d’aquesta patologia. Esther Pérez va destacar que en l’ictus la mort neuronal es produeix de cop, a diferència del que passa en les malalties neurodegeneratives, perquè es tracta d’un accident vascular.

Pérez va presentar la recerca que es duu a terme en el camp dels fàrmacs combinats i va incidir sobre les noves possibilitats de la teràpia regenerativa. Aquestes teràpies experimentals combinen la regeneració cel·lular a través de cèl·lules mare amb la introducció de neurones exògenes. En la part participativa de la sessió les preguntes dels assistents van girar entorn de l’afectació de les funcions cognitives posteriors a l’accident vascular, els factors de risc i les noves opcions terapèutiques.

Dra. Esther Pérez a la casa Elizalde

Esther Pérez, a més de conferenciant, és la coordinadora del cicle. Precisament com a coordinadora destaca que els investigadors que hi han participat fins ara posen èmfasi en la importància de fer arribar informació sobre la recerca actual a un tipus de públic fora de l’àmbit acadèmic. «El que el públic valora —explica—és que no s’abaixa gaire el nivell». «Dins de la complexitat dels temes tractats, provem de fer-ho entenedor però sense quedar-nos en la superfície», assegura.

Pel que fa al públic, els assistents són majoritàriament persones entre els 60 i 70 anys i de diversos nivells d’estudis. La majoria valora molt positivament l’organització dels tallers. En paraules de la investigadora, «són persones que per curiositat associada a l’experiència pròpia hi mostren molt d’interès. A molta gent els afecta de prop, perquè ho han patit ells mateixos o algun familiar».

El taller «Malalties que afecten el cervell», organitzat per l’Institut de Neurociències i la Casa Elizalde, consta de deu sessions i s’allargarà fins al 29 de març.