L’Institut de Neurociències UB reb més d’1,5 milions d’euros per la recerca de malalties minoritàries gràcies a La Marató de TV3

L’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona ajudarà en l‘avanç de la recerca de malalties minoritàries tals com la Neurofibromatosi i el Huntington  gràcies al finançament concedit per La Marató de TV3. Concretament, els nostres investigadors han aconseguit 5  projectes per un total de més de 1,5 milions d’euros.

Els projectes de l’Institut de Neurociències finançats són els següents:

Recerca centrada en el pacient: estudi de les necessitats dels pacients, fenotipació clínica i patogènesi molecular en la Neurofibromatosi tipus 2

• Dra. Elisabeth Castellanos Pérez

Fundació Institut d’Investigació en Ciències de la Salut Germans Trias i Pujol – IIGTP

• Dr. Jordi Llorens Baucells

Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona – Facultat de Medicina i Ciències de la Salut UB. Saber-ne més

Finançament: 299.608,40 €

Registre PSP: estudi de cohort clínics, recerca de biomarcadors i programa d’educació sanitària

• Dr. Yaroslau Compta Hirnyj

Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona  – Consorci Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer Hospital Clìnic – IDIBAPS. Saber-ne més

Finançament: 199.220,00 €

Gliotransmissors i receptors de cannabinoides en l’origen dels dèficits cognitius i de plasticitat sinàptica en la malaltia de Huntington

• Dra. Silvia Ginés Padrós

• Dr. Manuel Guzmán Pastor

Universidad Complutense de Madrid – UCM

• Dra. Gertrudis Perea Parrilla

Instituto Cajal, Madrid – CSIC

Finançament: 319.708,75 €

Fenilcetonuria: de la infantesa als adults a través del connectoma cerebral, canvis cardiovasculars, característiques metabòliques i de la microbiota intestinal

• Dr. Josep M. Grau Junyent

Consorci Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer Hospital Clínic – IDIBAPS

• Dra. Aida Ormazábal Herrero

Fundació per a la Recerca i la Docència Hospital Sant Joan de Déu – FSJD

• Dra. Carme Junqué Plaja

Finançament: 399.990,00 €

Modulació de la senyalització retrògrada mitocondrial com a tractament de la síndrome de Leigh

• Dr. Albert Quintana Romero

Universitat Autònoma de Barcelona – Facultat de Medicina UAB

• Dr. Francesc Xavier Soriano Zaragoza

Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona – Facultat de Biologia UB. Saber-ne més

Finançament: 300.000,00 €

Veure la resolució de tots els projectes.

En total es finançaran 41 projectes de recerca biomèdica d’excel·lència,  gràcies als més de 14 milions d’euros recaptats en La Marató de TV3 de 2019, dedicada a les malalties minoritàries.

Els treballs seleccionats per la Fundació La Marató de TV3 són els que han resultat més ben valorats dels 228 presentats a lúltima convocatòria d’ajuts a la recerca. Un total de 190 científics d’àmbit internacional experts en malalties minoritàries han revisat els treballs candidats en un procés d’avaluació coordinat per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya, del Departament de Salut, en què s’ha valorat la qualitat, la metodologia, la rellevància científica, sanitària i social, el valor innovador i la viabilitat. El 2025, la Fundació donarà a conèixer els resultats obtinguts en els treballs de recerca en un simposi científic.

Sobre les malaties minoritàries

Les malalties minoritàries són patologies molt poc freqüents que afecten un màxim de 5 persones per cada 10.000. Actualment, n’hi ha unes 7.000 de descrites i al voltant del 80% són d’origen genètic. Inclouen un conjunt de malalties molt diferents entre si, però tenen en comú que acostumen a ser greus, cròniques, progressives i discapacitants. A Catalunya, es calcula que hi ha 400.000 persones amb una malaltia d’aquest tipus.

Millorar la qualitat i l’esperança de vida de les persones que conviuen amb malalties d’aquest tipus són els objectius de la recerca biomèdica que que impulsen tots els projectes finançats amb els fons recaptats en La Marató 2019. Això passa, segons els experts, per aconseguir proves per detectar-les en el moment de néixer, disminuir el temps de diagnòstic i disposar de tractaments eficients, adequats i segurs, com la teràpia gènica, entre altres.