UniStem Day 2017 a la Facultat de Medicina

El 17 de març passat va tenir lloc a l’aula 5 de la Facultat de Medicina del campus Clínic la jornada internacional UniStem Day 2017, dirigida a estudiants de batxillerat. Enguany, la sessió de la UB ha estat coordinada pel professor Josep M. Canals i organitzada per David Vanneste, investigador del Grup de Recerca en Cèl·lules Mare i Medicina Regenerativa.

L’UniStem Day es duu a terme de maneraInauguració de la Jonrada Unistem Day a la Facultat de Medicina simultània a diverses universitats de l’Estat i d’altres països europeus. L’objectiu de la jornada és estimular l’interès dels joves per la recerca científica a partir de proposar-los temes i problemes a l’entorn de la investigació amb cèl·lules mare.

La jornada es va iniciar amb la benvinguda del degà de la Facultat de Medicina, Francesc Cardellach López, als estudiants de batxillerat. A continuació, els estudiants es van connectar a través de videoconferència amb els assistents a la jornada de les facultats de Medicina de la Universitat de Múrcia, Santiago de Compostel·la, Sevilla, Granada, Salamanca i Valladolid. Després, també van establir diverses connexions internacionals.

La primera conferència, a càrrec de Josep M. Canals, es va centrar a explicar i definir el concepte de cèl·lules mare. Canals va parlar de les capacitats d’autorenovació i de diferenciació cel·lular d’aquestes cèl·lules, i concretament de les possibilitats de la regeneració neuronal de l’hipocamp. També va explicar el procés d’extracció de les cèl·lules embrionàries i el procés que se segueix al laboratori per diferenciar-les. Finalment, va presentar la seva recerca sobre les possibles aplicacions terapèutiques de les cèl·lules mare en el tractament de malalties neurodegeneratives com el Parkinson.

A continuació, el catedràtic de Fisiologia Ramon Farré va impartir la xerrada «Fabricació de pulmons per al trasplantament: és possible?», en la qual va aprofundir en les possibilitats terapèutiques de fabricar òrgans per al trasplantament a partir de cèl·lules mare. Repassant la història dels trasplantaments de pulmons, va posar l’èmfasi en la necessitat terapèutica de tenir una reserva d’òrgans fabricats a través de la medicina regenerativa com a complement als òrgans de donants. Farré va presentar la recerca que duu a terme actualment, relacionada amb la biofabricació de pulmons a partir de l’estructura natural.

L’última de les conferències la va impartir el doctor Ricard Pruna, metge dels Serveis Mèdics del FC Barcelona. La xerrada «Medicina regenerativa a l’esport d’elit» va versar sobre les possibilitats de la teràpia amb cèl·lules mare i medicina regenerativa per tractar les lesions dels esportistes. Ricard Pruna també es va referir a les fal·làcies i exageracions al voltant dels beneficis d’aquestes teràpies que es troben sovint als mitjans de comunicació, i va alertar sobre els riscos de considerar-les infal·libles.

A la segona part de la jornada els alumnes van jugar Joc interactiu sobre les cèl·lules mare.a un joc de rol sobre cèl·lules mare. Havien d’identificar l’ordre dels passos d’extracció, cultiu i creixement de cèl·lules mare per regenerar tres tipus de teixit (de la pell, el cor i el cervell), i aconseguir ordenar 30 targetes amb imatges de cada pas. Cadascun dels tres grups d’alumnes es va encarregar de deduir el procés en un tipus de teixit, i un cop aconseguit, un representant de cada grup va explicar el procés a la resta dels assistents. Per tancar el dia es va projectar el documental Teràpia cel·lular: la medicina del futur i es va clausurar la jornada.

L’UniStem Day està organitzat per UniStem, centre de recerca sobre cèl·lules mare fundat l’any 2006 i vinculat a la Universitat de Milà. També hi van col·laborar EuroStemCell, projecte europeu de divulgació científica sobre cèl·lules mare, i el consorci NeuroStemcellRepair.

Per a més informació:

EuroStemCell, NeuroStemcellRepair