De la sensació a la percepció: il·lusió o realitat (virtual)

El passat 17 d’abril l’Institut va obrir les portes dels laboratoris, impartint diversos tallers sobre neurociències a 30 alumnes de batxillerat. L’activitat s’emmarca dins del programa municipal Escolab, amb què es vol acostar alumnes de secundària i de cicles formatius a la investigació que es duu a terme als centres de recerca més capdavanters del país.

Una trentena d’alumnes del l’Institut Joanot Martorell van poder gaudir el passat 17 d’abril d’activitats relacionades amb el món de les neurociències impartides per investigadors de l’Institut de Neurociències. La jornada, que es va realitzar a la Facultat de Psicologia al Campus Mundet, va constar d’una conferència i tres tallers pràctics dinamitzats per grups de diverses àrees de la neurociència.

La jornada es va iniciar amb la benvinguda i presentació de l’Institut per part de la Dr. Cristina Pulido. Després, la investigadora Alba Andrés va impartir una xerrada introductòria de les neurociències anomenada “Descobrint els secrets del Cervell“, en què va parlar sobre les tècniques d’estudi del cervell, el sistema nerviós o la transmissió de la informació. També va introduir conceptes com la plasticitat cerebral, i va explicar als alumnes les diverses funcions de les àrees cerebrals.

Taller de percepció corporal, Fran López-Caballero i Teresa Ribas

Taller de percepció corporal

El primer taller de la jornada va tractar sobre la percepció corporal. Els investigadors Fran López i Teresa Ribas, del Grup de Recerca BrainLab, van explicar als alumnes què són les modalitats sensorials a través de dos experiments pràctics. En el primer, podien comprovar com el cervell pot arribar a percebre com a pròpia una extremitat de goma. En el segon, van explicar l’homuncle de Penfield i per què és més fàcil discernir els centímetres al palmell de la mà, i com es relaciona la sensibilitat amb la representació sensorial al còrtex cerebral.

Taller de EEG, Paco Díaz i Nadia Paraskevoudi

Taller de EEG

Paco Díaz i Nadia Paraskevoudi, també del del Grup de Recerca BrainLab, van dedicar el taller a la neuroimatge i, particularment, als electroencefalogrames (EEG). Els alumnes van veure com es percep un senyal elèctric cerebral, com es mesura l’activitat neuronal i què volen dir els potencials evocats. Es van poder col·locar un casc d’elèctrodes per veure com varia la resposta cerebral en funció de certs estímuls visuals. També van visitar el laboratori i van veure com es fan els experiments i quins aparells s’utilitzen per al registre.

Taller de realitat virtual, Alexandra Ghita, Bruno Porras i Valentina Tarantino

Taller de realitat virtual

El Grup de Recerca de Virtual reality applications for clinical and health psychology (vr-psy lab) van fer un taller de realitat virtual. En aquesta activitat, els investigadors Alexandra Ghita, Bruno Porras i Valentina Tarantino, van mostrar als estudiants com la realitat virtual  pot ajudar a les persones que pateixen trastorns psicològics de manera no invasiva.

En la cloenda de la jornada els estudiants van poder resoldre els seus dubtes. Entre les intervencions van destacar les que preguntaven per les possibilitats laborals en el món científic o pels objectius de la recerca dels investigadors.

Per a més informació:

Activitats de l’Escolab