Fira Recerca en Directe: dels fotofàrmacs a les aplicacions per millorar la qualitat dels rius

Com funcionen els fàrmacs activats per la llum? Quin és el procés per descompondre una molècula d’aigua per obtenir hidrogen i fer-lo servir com a font d’energia neta? Podem contribuir a la recerca i la conservació dels rius a través del mòbil? Aquests experiments i altres propostes científiques es podran practicar amb els investigadors que participen en la 16a edició de la Fira Recerca en Directe, que té lloc de l’11 al 14 d’abril, a CosmoCaixa Barcelona.

La nova edició de la fira està coorganitzada pel Parc Científic de Barcelona (PCB) i l’Obra Social la Caixa, i té el suport de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT). Un cop més, la UB torna a col·laborar en aquest fòrum de divulgació científica, que enguany aplegarà un total d’onze grups de recerca de tot Catalunya amb l’objectiu d’apropar la recerca a la ciutadania, afavorir el diàleg entre el públic i els investigadors i fomentar vocacions entre els joves.

Optofarma cologia: fàrmacs activats amb la llum per al tractament del Parkinson

L’optofarmacologia és una disciplina emergent en farmacologia que es basa en l’ús de la llum per controlar l’activitat dels medicaments. En el marc de la fira, el públic podrà descobrir com funcionen els fàrmacs activats per la llum, que representen un dels avenços més importants que hi ha hagut en la farmacoterapèutica personalitzada. Així doncs, aplicant llum sobre un fàrmac fotosensible se’n pot controlar amb precisió tot el procés d’acció farmacològica i evitar algunes limitacions de la farmacologia convencional (distribució lenta i imprecisa del fàrmac, dificultat per ajustar-ne la dosi, etc.).

En la fira es podrà aprendre sobre aquesta tecnologia i fer una estimulació amb llum d’una molècula fotosensible amb l’equip liderat pel professor Francisco Ciruela, de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona, l’Institut de Neurociències de la UB (UBNeuro) i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL),que ha desenvolupat el primer fàrmac fotoactivable contra el dolor en models animals.