Carles Escera – distinció ICREA

Carles Escera és guardonat amb la distinció ICREA Acadèmia

Carles Escera, catedràtic de Neurociència Cognitiva i director de l’Institut de Neurociències de la Universitat de Barcelona, ha estat guardonat amb la distinció ICREA Acadèmia per part de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA). La cerimònia d’entrega d’aquestes distincions va tenir lloc el passat dijous 15 de març, al Palau Reial de Pedralbes.

El programa ICREA Acadèmia es va iniciar el 2008 amb l’objectiu de promoure i reconèixer l’excel·lència en la recerca portada a terme per professors universitaris de Catalunya. El programa fomenta la permanència en el sistema català universitari dels professors amb un perfil de recerca excepcional i contribueix a la intensificació de l’activitat investigadora. A més, els guardonats reben una aportació econòmica substancial durant un període de cinc anys. En aquesta edició dels ICREA Acadèmia, han estat guardonats un total de 30 professors, i cinc d’ells pertanyen a la Universitat de Barcelona.

El Dr. Escera ha obtingut aquesta distinció per segona vegada, doncs ja va ser guardonat en l’edició de 2010. Mitjançant aquest reconeixement, la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats premia les seves contribucions en l’àmbit de l’estudi dels mecanismes cerebrals que donen lloc a la percepció auditiva. En particular, els resultats més recents obtinguts en el seu grup de investigació (Brainlab) donen suport a la teoria emergent de que la codificació de les regularitats auditives i la detecció d’estímuls auditius dispars és una característica generalitzada de tot el sistema auditiu, contradient així la visió més clàssica que atribueix aquests processos només a un processament cognitiu cortical. En col·laboració amb diferents laboratoris de tot el món (Dr. Alho i Dr. Huatilainen a Hèlsinki, Finlàndia; Dr. Yabe a Fukushima, Japó; Dr. Schröger a Leipzig, Alemanya; Dr. Pantev a Münster, Alemanya; Dr. Malmierca a Salamanca, Espanya; Dr. Baldweg a Londres, Regne Unit), els investigadors de Brainlab han demostrat que les respostes neuronals als estímuls auditius que no segueixen una regularitat preestablerta es poden observar en estadis molt primerencs i en regions anatòmicament inferiors de la via auditiva de les que tradicionalment s’associaven a aquests processos.

Un resultat especialment fascinant obtingut pel grup del Dr. Escera és que els nens que pateixen Autisme tendeixen a amplificar, en comptes de suprimir, les respostes neuronals als estímuls auditius repetitius a nivell del tronc cerebral. Aquest descobriment podria proporcionar una possible explicació per la hipersensibilitat auditiva típica que presenten aquests nens.

Altres Noticies