Personalitat dels joves amb problemes d’alcoholisme

Homes i dones practiquen el botellón però els patrons de personalitat que els impulsen a fer-ho són diferents

El consum intensiu d’alcohol —beure cinc o més begudes alcohòliques, en els homes, o quatre o més, en les dones, en un període aproximat de dues hores— és un problema de salut pública, especialment entre la població juvenil. Un estudi coordinat per Ana Adan, professora del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Universitat de Barcelona i membre de l’Institut de Neurociències, ha identificat els patrons de personalitat de joves universitaris que tenen aquest tipus de conducta d’ingesta d’alcohol, també conegut com a botellón.

El treball, publicat a la revista científica Drug and Alcohol Dependence, ha trobat que el perfil d’aquests joves es caracteritza per nivells elevats de neuroticisme-ansietat i impulsivitat-percaça de sensacions, igual que passa en l’addicció a altres substàncies d’abús. Aquest perfil és diferent entre els sexes: l’elevat nivell de neuroticisme-ansietat es produeix en les dones, mentre que la impulsivitat-percaça de sensacions s’observa en els homes.

Aquests resultats aprofundeixen en els factors de risc d’aquest tipus de pràctiques i, a més, podrien afavorir el disseny de programes personalitzats de prevenció i tractament d’aquest problema de salut pública que a Espanya afecta el 35 % dels homes i el 20 % de les dones de vint a vint-i-quatre anys. En el treball també hi han participat José Francisco Navarro, catedràtic de Psicobiologia de la Universitat de Màlaga, i Diego Alexander Forero, cap de del Laboratori de Genètica Neuropsiquiàtrica de la Universitat Antonio Nariño (Bogotà, Colòmbia).

alcoholisme

Altres Noticies